Migratie DNWB succes

19-09-2012

“Heftig en mooi project”

Eind juni migreerde netbeheerder Delta Netwerkbedrijf naar het C-AR. Een heftig maar voor al ook mooi project volgens DNWB’s programmamanager Leander Osté en projectmanager Ralph Hemerik. “Dit zijn trajecten die je op geen enkele manier mag onderschatten”, stellen ze beiden. “De lessen die we gezamenlijk hebben getrokken uit dit traject, zijn zeer zeker ook van waarde voor de volgende marktpartij die de overstap maakt.”

We zitten in Goes aan tafel in de ‘warroom’. De plek die donderdagochtend 21 juni tot en met zondagavond 24 juni het kloppende hart vormde van de migratie van ruim 400.000 aansluitingen. In totaal dertig DNWB’ers en nog eens zestig externen werkten die dagen de klok rond om de migratie te laten slagen. Op de whiteboards staan nog wat af te vinken onderwerpen zoals een aantal fixes en een interne nieuwe release. De laatste puntjes op de i van een succesvol verlopen migratie.

Spannend traject

“Het is voor iedereen een spannend traject geweest”, begint Ralph. “Niet zozeer vanwege de hoeveelheid aansluitingen, maar wij zijn eigenlijk wel de eerste partij die echt is ingestapt in een al functionerend C-AR. Bij de ontwikkeling van het C-AR was Alliander ook betrokken als ontwikkelpartij, het hoefde bijvoorbeeld geen rekening te houden met andere marktpartijen. Wij zijn ingestapt op een productiesysteem. Dan loop je toch tegen nieuwe situaties aan en komen er nieuwe vragen naar boven. En wij hebben met onze systemen ook functionaliteiten van het C-AR geraakt die nog niet door andere partijen zijn gebruikt. Wij zijn bijvoorbeeld de eerste netbeheerder die het pullingmechanisme gebruikt voor het berichtenverkeer. Dat hebben we tijdens de voorbereidingen voor de migratie zorgvuldig moeten testen. En wij werken intensief met de C-AR GUI. Alliander doet dat in beperktere mate.”

Stevige discussies

De vragen en nieuwe issues zorgden nogal eens voor stevige discussies tussen EDSN en DNWB. Bijvoorbeeld over de validaties of over de interpretatie van de documentatie. En daarbij kwam ook nog eens dat DNWB met de migratie ook overstapte van Edine naar ECH voor het berichtenverkeer en intern een behoorlijke adressenconversie moest uitvoeren. Al met al processen die een zeer grote impact hadden op de organisatie.

“In het begin van dit jaar hadden we zorgen over het traject”, aldus Leander. “Gaan we dit allemaal wel redden, was onze gedachte. Je volgt een kritisch pad waarop je toch verrassingen tegenkomt. Dat is niet uit te sluiten. Dit is voor iedereen nieuw. Er zijn in een wat verder verleden afspraken gemaakt die nu in de praktijk toch anders blijken te werken. Daar moet je dus samen zien uit te komen en dat is gelukt.”

Groeiende samenwerking

Ook al waren er tijdens de voorbereiding van de migratie soms geschilpunten, gaandeweg het traject zag je de samenwerking groeien. EDSN schaalde fors op om de migratie te ondersteunen. Er was dagelijks telefonisch contact en geregeld overleg in Baarn of Goes. “De opschaling van EDSN heeft echt zijn vruchten afgeworpen”, aldus Leander. “We hadden een zeer goede ondersteuning tijdens het go-live weekend. Bas Mantel van EDSN was bijvoorbeeld hier ter plekke aanwezig, dat werd op prijs gesteld. Er waren mensen van Logica en natuurlijk onze eigen mensen. We hadden tijdens het go-liveweekend alle expertise aan boord. Er zaten hier collega’s van Beheer, mensen van onze eigen stuurgroep en we hadden telefonisch contact met de stuurgroep CMF. Zo konden we snel schakelen en besluiten nemen.”

Gedetailleerd draaiboek

Een gedetailleerd draaiboek vormde van begin tot eind van de migratie de rode draad door de hele operatie. Tijdens het go-liveweekend hing het aan de muur zodat iedereen kon zien waar men zich bevond in het proces. Per onderdeel van de migratie was er een draaiboekcoördinator die de leiding had over een deel van de operatie en waar iedereen zijn acties moest afmelden. Zo werd gegarandeerd dat het proces doorliep en iedereen op de hoogte werd gehouden van de volgende stappen in het proces.

Go of no-go?

“Je hebt natuurlijk diverse momenten in het traject waarop je beslist of het een go of een no-go wordt”, licht Ralph toe. “Voor ons was het grootste issue dat we ook ECH-partij waren geworden in het berichtenverkeer. Mocht daar iets misgaan, dan zouden we moeten uitwijken naar een fallbackscenario om de migratie terug te draaien. Maar het is allemaal goed gegaan. Het point-of-no-return lag voor ons op zondagochtend toen we de systemen weer aanzetten. Dan weet je dat je niet meer terug kunt. Als er dan nog punten zijn, moet je die in de nazorgfase repareren. ”

Leerpunten en ervaringen

De ervaring die is opgedaan met deze migratie, biedt een aantal leerpunten voor de komende migraties. “Begin in ieder geval vroeg”, benadrukt Leander. “Direct nadat we de instapdatum hadden doorgekregen, net na de zomer in 2011, hebben we een projectteam geformeerd. En we zijn ook zeer vroeg begonnen met de proefmigraties zodat we ook onze eigen back-endsystemen konden controleren. Juist door veel proefmigraties te draaien, bouw je routine op en kun je eventuele fouten bijtijds uit het systeem halen.”

“Zorg dat je bijtijds de validaties op orde hebt en dat je daar goede afspraken over hebt gemaakt”, geeft Ralph als tip mee. “Dat voorkomt discussies tijdens de laatste fasen van het migratietraject. En zorg dat je alle disciplines bij elkaar hebt tijdens het go-liveweekend. Deze projecten raken de hele organisatie van boven tot onder. Nogmaals, dat mag je absoluut niet onderschatten.”

Migratie DNWB succes
Migratie DNWB succes

Overige items

06-08-2013
19-03-2013
21-11-2012
31-10-2012